Skip to content

עידן של תוכנה חופשית

מציאות מחייבת

רובנו (אם לא כולנו) מכירים את העובדות הנפוצות, אשר נציג בזמן שננסה לשווק הפצת גנו לינוקס כזאת או אחרת למשתמש קצה שעד היום ראה ועבד על מערכות הפעלה מבית מיק'. אנו בד"כ, ננסה להוכיח לו שהמערכת: עובדת בשבילו, גמישה וניתנת להתאמה אישית, כל-כך בטוחה כך שהוא לא יצטרך להתעסק עם תוכנות אבטחה צד ג', שהוא צריך לשכוח מאתחולים חוזרים בשביל עדכונים פשוטים ושהפצות הגנו לינוקס פשוט יציבות כסלע ומהירות כאור.

אך עם כל התובנות המרגשות הללו, אנו תמיד נסתבך לספק תשובה כאשר המשתמש הפשוט ינסה לראות תוכן וידאו ב-HD תחת נגן "פלאש" או חלילה, יכנס המשתמש לאתר מסחרי ישראלי -ארור- ללא חוסם פרסומות ו"פלאש". בחלק הזה, סביר להניח שהפצת הגנו לינוקס הכל-כך מתקדמת שלו אינה תעמוד איתנה בעומס הפלאש, המצב יצור חוסר שימושיות למשתמש הקצה, כי אינו יוכל לצפות בתכנים אלו, כמו שהיה רגיל בתקופת החולי של Windows.

אז נכון שאדובי היא זו האשמה -הבלעדית- בסיפור המעורב, אך סיבה כמו זאת, לא צריכה לעניין את משתמשי הקצה הדורשים מחשב אשר ישרת את הצרכים שלהם על הצד הטוב ביותר. חשוב לציין, כי אדובי איננה מסכימה לשחרר את קוד המקור של פלאש, כך שקהילת התוכנה החופשית לא יכולה לעשות דבר בנידון, כך שהמציאות הנוכחית מעמידה אותנו (קהילת התוכנה החופשית) בחוסר אונים מוחלט בתחום המדובר.

הסיבה שהופכת את הסיפור הנ"ל לגרוע עוד יותר, היא – שעד לאחרונה לא היה כלל פתרון תחליפי לטכנולוגית ה-"פלאש", רק בתקופה האחרונה (אפשר לומר "בזכות" מאבקה של אפל מול אדובי) אנו מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה שיגאל אותנו מחסדי אדובי, Html 5 מתחיל לקבל צורה כשהדגש הוא מולטימדיה ברשת, לא צריך להכביר במילים כדי להבין שגם חברות הענק כדוגמת גוגל רוצות במחיקת אדובי ממפת הרשת, אחרי הכל גם מערכת ההפעלה שלה (ChromeOS) מבוססת על הגנו לינוקס.

וכמו תמיד, אני אסיים בתקווה כי שנת 2011 תהפוך לשנה בלי שליטת רשת של חברה קניינית סגורה אשר מחריבה לנו את החופש באזור שהכי מסמל חופש, הרשת.

תגיות: ,